Czcionki:
Kontrast:

Plan mobilności

Czym jest plan mobilności (SUMP)?
SUMP (Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej) jest strategią długoterminową, nastawianą na zapewnienie dobrego dostępu do celów podróży i usług, zawierającą również plan wdrożenia.

Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej wyrażonym w Wytycznych Opracowanie i wdrożenie planu zrównoważonej mobilności miejskiej, podstawowe cechy SUMP to:

  • długoterminowa wizja oraz przejrzysty plan wdrożenia,
  • podejście partycypacyjne,
  • zbilansowany i zintegrowany rozwój wszystkich środków transportu,
  • integracja pozioma i pionowa,
  • ocena obecnej i przyszłej skuteczności,
  • regularne monitorowanie, przegląd oraz raportowanie,
  • branie pod uwagę kosztów zewnętrznych dla wszystkich środków transportu,

Jakie są podstawowe cele planu mobilności?

  • zapewnienie wszystkim obywatelom takich opcji transportowych, które umożliwiają dostęp do celów podroży i usług,
    poprawa stanu bezpieczeństwa,
  • przyczynianie się do redukcji zanieczyszczenia powietrza i hałasu, redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz konsumpcji energii,
  • poprawa wydajności i efektywności kosztowej transportu osób i towarów,
  • pozytywny wpływ na atrakcyjność i jakość środowiska miejskiego z korzyścią dla mieszkańców, gospodarki oraz społeczności jako całości.

Jak przygotować dobry plan mobilności?

Przygotowanie dobrego SUMP-a jest wyzwaniem. Dokument ma być dla nas drogowskazem, wskazującym właściwą drogę realizacji polityki mobilności. Na podstawie dorobku projektów europejskich oraz doświadczenia Doradców biorących udział w projekcie, wypracowaliśmy 9 kluczowych czynników sukcesu planu mobilności.

  • Traktowanie SUMP jako pomocy w zarządzaniu miastem, a nie spełniania wymogu dofinansowania UE
  • Metodyka uwzględniająca proces poznawania się interesariuszy oraz analizę barier i motywatorów zachowań mieszkańców
  • Odpowiedni czas na przygotowanie SUMP – od 8 miesięcy do 1,5 roku
  • Kompleksowe podejście z uwzględnieniem planowania przestrzennego i kwestii miękkich, a nie „pod projekt” inwestycyjny
  • Operacjonalizacja w postaci konkretnych działań i jednostek odpowiedzialnych
  • Adekwatny horyzont czasu – zalecana warstwa operacyjna na 3 lata, warstwa strategiczna na 10 lat
  • Stabilność – przyjęcie uchwałą organu stanowiącego, a nie zarządzeniem organu wykonawczego
  • Elastyczność i cykliczność – aktualizacje w zależności od nowych wyzwań, zamiast całkowitych zmian
  • Atrakcyjność, przejrzystość, zwięzłość i postulatywność oraz zawieranie procedury wdrożeniowej

Opracowanie: Centrum Unijnych Projektów Transportowych. www.plany.mobilnosci.pl/sump/