Czym jest plan mobilności (SUMP)?
SUMP (Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej) jest strategią długoterminową, nastawianą na zapewnienie dobrego dostępu do celów podróży i usług, zawierającą również plan wdrożenia.
Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej wyrażonym w Wytycznych Opracowanie i wdrożenie planu zrównoważonej mobilności miejskiej, podstawowe cechy SUMP to:
- długoterminowa wizja oraz przejrzysty plan wdrożenia,
- podejście partycypacyjne,
- zbilansowany i zintegrowany rozwój wszystkich środków transportu,
- integracja pozioma i pionowa,
- ocena obecnej i przyszłej skuteczności,
- regularne monitorowanie, przegląd oraz raportowanie,
- branie pod uwagę kosztów zewnętrznych dla wszystkich środków transportu,
Jakie są podstawowe cele planu mobilności?
- zapewnienie wszystkim obywatelom takich opcji transportowych, które umożliwiają dostęp do celów podroży i usług,
poprawa stanu bezpieczeństwa, - przyczynianie się do redukcji zanieczyszczenia powietrza i hałasu, redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz konsumpcji energii,
- poprawa wydajności i efektywności kosztowej transportu osób i towarów,
- pozytywny wpływ na atrakcyjność i jakość środowiska miejskiego z korzyścią dla mieszkańców, gospodarki oraz społeczności jako całości.
Jak przygotować dobry plan mobilności?
Przygotowanie dobrego SUMP-a jest wyzwaniem. Dokument ma być dla nas drogowskazem, wskazującym właściwą drogę realizacji polityki mobilności. Na podstawie dorobku projektów europejskich oraz doświadczenia Doradców biorących udział w projekcie, wypracowaliśmy 9 kluczowych czynników sukcesu planu mobilności.
- Traktowanie SUMP jako pomocy w zarządzaniu miastem, a nie spełniania wymogu dofinansowania UE
- Metodyka uwzględniająca proces poznawania się interesariuszy oraz analizę barier i motywatorów zachowań mieszkańców
- Odpowiedni czas na przygotowanie SUMP – od 8 miesięcy do 1,5 roku
- Kompleksowe podejście z uwzględnieniem planowania przestrzennego i kwestii miękkich, a nie „pod projekt” inwestycyjny
- Operacjonalizacja w postaci konkretnych działań i jednostek odpowiedzialnych
- Adekwatny horyzont czasu – zalecana warstwa operacyjna na 3 lata, warstwa strategiczna na 10 lat
- Stabilność – przyjęcie uchwałą organu stanowiącego, a nie zarządzeniem organu wykonawczego
- Elastyczność i cykliczność – aktualizacje w zależności od nowych wyzwań, zamiast całkowitych zmian
- Atrakcyjność, przejrzystość, zwięzłość i postulatywność oraz zawieranie procedury wdrożeniowej
Opracowanie: Centrum Unijnych Projektów Transportowych. www.plany.mobilnosci.pl/sump/