Czcionki:
Kontrast:

Sie膰 dr贸g

Sie膰 Dr贸g G艂贸wnych (SDG)聽– projekt modernizacji, a cz臋艣ciowo budowy w nowym 艣ladzie obecnych dr贸g wojew贸dzkich 935 (Regionalna Droga Racib贸rz Pszczyna) i 933 (Droga G艂贸wna Po艂udniowa).

Wprowadzenie

Warunkiem koniecznym dla szybkiego rozwoju danego obszaru jest jego dost臋pno艣膰 komunikacyjna. Obecnie istniej膮ce po艂膮czenia komunikacyjne Raciborza z Rybnikiem, 呕orami i Pszczyn膮 oraz Wodzis艂awia 艢l膮skiego z Raciborzem i Jastrz臋biem Zdrojem s膮 niedostosowane do panuj膮cego na nich intensywnego ruchu pojazd贸w, cz臋艣ciowo zdewastowane i w cz臋艣ci przebiegaj膮ce przez 艣rodek miejscowo艣ci. Z Raciborza do Pszczyny jest ok. 60 km. W godzinach szczytu odleg艂o艣膰 t臋 mo偶na pokona膰 nawet w ci膮gu dw贸ch godzin. Szczeg贸lnie ci臋偶ko jest porusza膰 si臋 w obszarze dw贸ch najwi臋kszych miast na trasie (Rybnik, 呕ory) i mi臋dzy nimi. Jednocze艣nie droga ta stanowi zasadniczy szlak drogowy 艂膮cz膮cy zachodni膮 cz臋艣膰 Subregionu z cz臋艣ci膮 wschodni膮 i wylotem w kierunku p贸艂nocnym.

SDG to arterie komunikacyjne o du偶ym znaczeniu dla po艂udniowych wojew贸dztw Polski, 艂膮cz膮ce Dolny 艢l膮sk i Opolszczyzn臋 z przej艣ciami granicznymi w Cieszynie oraz ze S艂owacj膮, a tak偶e po艂udniow膮 cz臋艣ci膮 wojew贸dztw ma艂opolskiego i 艣l膮skiego. Ich znaczenie jest analogiczne do DK 44, 艂膮cz膮cej Gliwice z Krakowem. Regionalna Droga Racib贸rz – Rybnik – 呕ory – Pszczyna 艂膮czy w po艂udniowej cz臋艣ci wojew贸dztwa 艣l膮skiego cztery drogi krajowe, licz膮c od zachodu: DK 45, DK 78, DK 81 i DK 1, a wkr贸tce b臋dzie po艂膮czona w臋z艂em z autostrad膮 A1 w 呕orach – Rowniu. Z kolei Droga G艂贸wna Po艂udniowa ma zapewni膰 m.in. u艂atwienie dost臋pu do autostrady A1 mieszka艅com po艂udniowej cz臋艣ci Subregionu w tym Wodzis艂awia 艢l膮skiego i Jastrz臋bia Zdroju. Maj膮ce wkr贸tce nast膮pi膰 doci膮偶enie tras ruchem z i na autostrad臋 – bez budowy przynajmniej obwodnic obu miast oraz wyprowadzenia ruchu w kierunkach Katowic, Gliwic i Opola – spowoduje zablokowanie poruszania si臋 po regionie. Innym aspektem spowolnionego ruchu pojazd贸w jest zagro偶enie ekologiczne wynikaj膮ce ze zwi臋kszonej emisji spalin, kt贸re po pewnym czasie mo偶e nabra膰 rozmiar贸w katastrofy.

Modernizacja SDG stanowi, wi臋c bardzo istotne przedsi臋wzi臋cie infrastrukturalne w Subregionie. Jego realizacja sprawi, 偶e stanie si臋 jednym z podstawowych element贸w dla wdro偶enia zintegrowanego systemu komunikacji zbiorowej tej cz臋艣ci wojew贸dztwa. Stworzy mo偶liwo艣膰 uruchomienia prawid艂owej organizacji i sterowania ruchem, zapewni odci膮偶enie ulic osiedlowych, dzielnicowych, centr贸w miast itp. od ruchu bezpo艣rednio z nimi niezwi膮zanego, szczeg贸lnie ruchu 艣redniego i ci臋偶kiego, stanie si臋 podstawow膮 tras膮 zapewniaj膮c膮 powi膮zania mi臋dzymiejskie w komunikacji indywidualnej. Z powy偶szych wzgl臋d贸w bez przesady mo偶na SDG nazwa膰 „kr臋gos艂upem” uk艂adu drogowego Subregionu.

Za艂o偶enia

W projekcie Narodowego Planu Rozwoju na lata 2007 – 2013, budowa RDRP zosta艂a wymieniona jako jedna z trzech priorytetowych inwestycji w wojew贸dztwie 艣l膮skim. R贸wnie偶 parlamentarzy艣ci naszego regionu podczas spotka艅 konsultacyjnych, jakie odby艂y si臋 21 listopada 2005 r. w Katowicach i Rybniku zgodzili si臋, 偶e jest to inwestycja kluczowa i zapewnili o swym wsparciu dla w/w dzia艂a艅. Tak偶e samorz膮d wojew贸dztwa gotowy by艂 zaanga偶owa膰 si臋 w t膮 inwestycj臋, co potwierdza podpisane porozumienie, dzi臋ki kt贸remu dosz艂o do opracowania 鈥濳oncepcji programowo 鈥 planistycznej Systemu Dr贸g G艂贸wnych w Subregionie Zachodnim Wojew贸dztwa 艢l膮skiego”.

Sama budowa SDG winna znale藕膰 si臋 na Indykatywnej Li艣cie Projekt贸w Kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Wojew贸dztwa 艢l膮skiego na lata 2014-2020, jako inwestycja bardzo istotna dla rozwoju Subregionu Zachodniego i wojew贸dztwa jako ca艂o艣ci. Godne rozwa偶enia by艂oby r贸wnie偶 rozpocz臋cie rozm贸w z Opolskim Urz臋dem Marsza艂kowskim w celu przed艂u偶enia 艣ladu drogi do Miasta K臋dzierzyn 鈥 Ko藕le i dalej.

Podstawowymi celami budowy Sie膰 Dr贸g G艂贸wnych jest:
– Poprawa standard贸w techniczno 鈥 funkcjonalnych regionalnego uk艂adu drogowego,
– Dostosowanie sieci drogowej do znacznie wzrastaj膮cego ruchu ko艂owego,
– Dostosowanie standard贸w podr贸偶y do wsp贸艂czesnych wymog贸w europejskich,
– U艂atwienie i przyspieszenie restrukturyzacji regionu,
– Budowa obwodnic dla miast: Racib贸rz, Rybnik, 呕ory, Jastrz臋bie Zdr贸j,
– Poprawa warunk贸w bezpiecze艅stwa ruchu drogowego, zar贸wno pieszych jak i kieruj膮cych pojazdami,
– Zmniejszenie emisji spalin i ha艂asu, oraz poprawa warunk贸w 艣rodowiska w korytarzach transportowych.